fredag 31 december 2010

Vad är jag mest stolt över 2010?

Instinktivt skulle svaret vara min viktnedgång, aldrig har jag lyckats så bra som i år, minus 15 kg varav 13 av dem nu under hösten. Istället för viktnedgången så är jag mest stolt över löpningen, det är även den som lett mig till mina resultat på vågen.
Jag har otroligt många gånger under mitt liv försökt att börja springa men alla gånger misslyckats, jag har satsat för hårt med en alldeles för dålig kondition och då tappat motivationen till att springa igen för att jag inte orkat springa mer än 1km i sträck innan jag behövde pausa och gå. Alla kan springa, man kan inte vara dålig på att springa, en fot framför den andra är inte svårt, men man kan ha en helt katastrofal kondition och därför istället säga att man är dålig på att springa.
När jag i Januari i år 2010 tog tag i löpningen så gjorde jag det med minimala krav på mig själv. 3 gånger i veckan och i intervaller, springa X antal minuter varvat med gå X antal minuter, minutrarna jag sprang ökade successivt samtidigt som de jag gick aldrig blev fler än 2.

Jag stötte dock på problem och det är nästan det jag är mest stolt över, att jag trots benhinneinflammation som tvinga mig bort från löpningen 3 månader fortsatte att satsa på löpningen, med resultat.
Från att lyckas springa 5-10 minuter utan vila hamnade jag snabbt på 60-75 minuter utan vila, allt pga att jag verkligen ville. Alla kan, bara de vill!

Inga kommentarer: