tisdag 21 december 2010

Sluta banta!

Nu är det jul och vi påverkas hela tiden av allt som hör julen till. För vissa känns det jätte mysigt, för andra som vilken tid som helt och för andra så är det en ångestfylld tid. Jag surfar runt bland bloggar och tidningar på internet och ser hur det skrivs artiklar och blogginlägg med tips om hur du ska klara julen utan att gå upp i vikt eller för att gå ner i vikt. Det skrivs tips om vad du kan äta och inte äta, hur du ska hinna med att motionera och träna under juldagarna. Förr hade jag hakat på, jag hade slukat alla tips och skrivit en lista med livsmedel och rätter som är Ok eller inte samt en lista om hur mycket av det ena eller det andra jag får äta.

Nu däremot så stoppar jag ner foten och säger stop! Sluta banta för guds skull under dessa få juldagar som bara infaller 1 gång per år. Precis som en nutritionist sa under programmet efter tio på tv4 imorse, det är inte dessa 3 juldagar som får dig att gå upp i vikt, det är hur du presterar över hela året. För mig har det också många gånger, till och med nu till och från, vart svårt att ta till mig. Det är inte vad som som händer 1 eller 2 gånger på en vecka som spelar roll och får dig att gå upp i vikt, det är vad du gjort hela veckan eller de senaste veckorna som spelar roll.

Unna dig nu allt gott som hör julen till under dessa 3 dagar som det faktiskt är jul och njut av det, ät det du vill för att du tycker att det är gott, inte för att du måste. Ta sedan tag i träningen och viktnedgången när dessa 3 dagar är över :)

Inga kommentarer: