tisdag 2 november 2010

Tidigt avslut

Troligen så tog löparsäsongen slut efter gårdagens pass. Min rygg har smärtat lite grann och av och till under en period och har under de senaste 2 veckorna gjort ondare och ondare. Smärtan sitter i midjehöjd, typ korsryggen på vänster sida och blir bara värre vid löpning. Jag är alldeles för snål för att uppsöka naprapat eller möjligen sjukgymnast så jag har själv försökt hitta det grundläggande problemet. Jag tror att det är några faktorer i min rygg, höft, bål och sätesparti som gör att jag fått smärtan. Har haft smärtor i svanskotan och muskulaturen runt om sedan februari 2009, höften har jag haft problem med sedan långt tillbaka då den är sned och hoppar gärna snett vilket jag tidigare gått till naprapat för. Sedan tror jag att jag är svag i bålpartiet samt väldigt stel i sätesmusklerna och även baksida lår. Framför allt att jag är sned, svagt bålparti ocg stel i sätet och baksida lår tror jag gör att jag avlastar högersidan och därför får ont i vänster sidan.

Nu ska jag vila från löpningen och satsa på att stretcha kroppen och göra den rörlig, stärka bålen med övningar samt eventuellt börja gå på core om det skulle kunna hjälpa. Jag ska satsa på styrketräningen och försöka få mer symmetri i kroppen, nu är benen och korsryggen mycket svagare än överkroppen. Hjälper inte detta får jag sluta va så snål helt enkelt och söka hjälp men först ska jag se vad jag själv kan göra.
Lite tråkigt blir det att jag eventuellt kommer att förlora en hel del av den kondition jag lyckats bygga upp. Ska försöka att inte förlora för mycket och gå på pass som känns bra och inte bidrar till mer smärta. Kanske jag ska väcka boxningen till liv igen och få med mig Louise på lite kickboxning varje söndag. Har iaf aerobicsen som håller konditionen lite vid liv

Inga kommentarer: