onsdag 3 november 2010

Hungrig

Idag har inte mitt sug vart nådigt, sjuka cravings har jag haft. En del till suget ligger kanske i att jag funderat på att köra fläckfri kost hela veckorna i 7 veckor framöver för att verkligen gynna min viktnedgång. Det hör dock inte till min filosofi om att "förbjuda" sig saker, vill jag ha godis så är det klart att jag kan få det en gång i veckan. Allt handlar egentligen om att göra allt med måtta, klart jag kan få godis på lördag om jag vill ha det men inte en godispåse, en påse chips, glass och en pizza för det är inte bra för någon.

Jag tycker inte förbud är bra jag har hellre begränsningar till exempel begränsa godis köpet till att max välja 10 sorter om du ska ha lösgodis och bara en av varje till dig själv, tar du 2 mister du en sort. Med förbud kan en extrem ångest komma om det inte skulle hålla, jag har sett de jag vet har förbud som inte hållt det och jag vet inte hur det påverkat dem att de inte klarat sitt mål men jag skulle må skit. Klart det är kul att till exempel klara ett år utan godis men vad gör du sen? Äter godis igen? Beteende mönstret har då inte ändrats utan går bara tillbaka till det gamla. Som det mesta så sitter det i huvudet, lär dig att konsumera med måtta. Jag är fortfarande sjukt sugen men nej, jag låter inte smaklökarna vinna över hela mig. Jag ska umgås med min syster i helgen och kanske vill unna mig något då så jag sparar mig, annars hade jag kunnat köpa lite godis nu för jag är sugen men då skulle jag inte göra det i helgen.

Inga kommentarer: