onsdag 4 augusti 2010

Ätardag/unnardag

Vad är en ätardag/unnardag? (vidare benämnt som ätardag) Det betyder nog olika för många och åsikterna om hur dessa dagar "ska vara" går vitt isär.

Jag personligen tror inte på ätardagar där man äter otroligt onyttigt under hela dagen, dålig frukost, lunch och middag. Jag ser inte anledningen till att överkonsumera i stora mått under en dag för att sedan gå ner på underskott igen dagen efter. När man jobbar med att få in en vana och att kontinuerligt kunna hålla en god vana känns det för mig dumt att en dag eventuellt gå tillbaka till gamla dåliga vanor.

För mig handlar inte en ätardag om att t.ex. äta pizza till frukost eller rostade mackor med marmelad, eventuellt inte äta någon lunch (eller att det blev frukost) och sedan till middag äta pizza, kebab eller något liknande samt att till kvällen festa till det med godis, kakor, chips eller annat gott.

Under mina så kallade ätardagar äter jag oftast som jag brukar fram tills middag (ibland kan jag duka upp en mer omfattande frukost men med mina vanliga livsmedel). Till middag brukar jag äta som vanligt fast att jag (likt min familj) äter t.ex. potatisklyftor eller liknande till middagen. Om så bjuds kan jag även på en ätardag ta en bit efterrätt men inte för att det är en ätardag överdriva konsumtionen. Känner jag för det kanske det blir lite godis till kvällen men det är något jag köper i begränsad volym, aldrig för mycket ofta blir det 200-500 gram som jag och Tim delar på (det är ändå bara de första som är godast).

åsikterna går nog som sagt vitt isär men detta är min variant på ätardag :)

Inga kommentarer: