torsdag 11 mars 2010

Kost är A och O


Tog en välförtjänt sovmorgon idag och senare även ledigt för dagen. Han dock göra iordning mig och klä på mig innan beslutet om att ta ledigt kom. Har legar och latat på soffan hela förmiddagen och lyckades efter lunch iaf att ta med mig mannen till willys för att handla lite. Någon rejäl träningsvärk som jag väntade mig har inte infunnit sig.... Har fått i rumpan men inte så mycket mer, och den träningsvärken är för övrigt skön, det känns att man har gjort något.
Jag och Trulls har efter mat inköpet återgått till soffan och jag har tryckt i mig en macka och vitaminer. Nu ska jag försöka få med mig mannen ut på en promenad, han säger att promenader är tråkiga men skam den som ger sig, jag vill ha med honom ut.


Har kollat över kosten nu efter att kört med ett schema i ca 3 veckor. Schemat är bra och det ska få vara kvar iaf månaden ut, sen ska det utvärderas helt, då är det dags för vägning och mätning. Jag har dock lagt till en ändring som egentligen bara består av mer disiplin, max 5 dagar på en månad är det okej med lite fusk, alla andra dagar ska det finnas en stjärna i protokollet. Mannen i huset har även han gjort nytt kostschema, nu ska han gå över från tyngdlyft till att träna likt de som tränar för body building, lättare vikter blir det för honom då jämfört med nu. Det kommer han i och för sig bara att köra ett tag för att ge kroppen en chans till återhämtning från alla tunga lyft som tär på hans kropp, speciellt muskelfärsten och liknande. Nu har jag en chans att komma mer ikapp hans vikter på vissa övningar, i hantelrodd ligger jag idag bara 30kg efter honom, jag kör 16kg hantlar, han 36kg. För att lyckas nå resultat med sin träning oavsett om man vill bygga muskler, gå upp eller ner i vikt så beror mer än hälften av utfallet på din kost. Utan en ordentlig kosthållning så kommer man aldrig att lyckas, viktigt är att äta frukost (vilket många failar på) mellis, lunch, mellis och middag, gärna ett till mellis också om man tränar. Sen ska målen bestå av det som är bäst för en själv, ingen annans diet behöver vara bra för just dig. Utefter kosten kommer resultaten av träning och vila, mycket sömn är en viktig faktor, 8 timmar per natt sover jag för att orka med plugg och träning.

Inga kommentarer: