tisdag 17 november 2009

Träna för mycket?

Ibland får jag kommentaren av folk att de tycker att jag tränar så mycket, för mycket. Det har fått mig att fundera på vad är för mycket? Mitt mål är att försöka att minst röra på mig 1 timma per dag, det är inte mycket. Allt jag tränar är av olika sort, ingenting är det andra likt. När jag inte är på gymmet och kör de hårdare passen, vilket infaller ca 4-5 gånger i veckan, så tar jag bara promenader i snabbtakt. Visst dessa promenader kan innehålla löpteknik i gång takt samt kortare och då menar jag verkligen kortare löp bitar. Att man rör på kroppen varje dag ska väl inte ses som osunt? Veckan består av 168 timmar, ca 56 av dem timmarna sover vi (snitt 8 timmar/natt) och ca 40 timmar arbetar vi, det är 72 timmar så vi inte gör mer än att sköta hushållet, laga mat, äta osv. Att lägga 1 timma varje dag på någon sorts aktivitet är inte mycket, det kan alla avvara från sin vardag.
Att träna för mycket eller osunt är i min mening där emot när man frenetiskt tränar samma sak dag ut och dag in, hålla en hög intensitet konstant i sin träning på gymet 7 dagar i veckan samt att inte träna för att det är något roligt som gör gott för kroppen.

För min del är veckan uppbyggd med spinning (bas) måndag, helkropps styrka (stora muskelgrupper) tisdag, Dans (lågintensiv konditions/fettförbrännings dans) onsdag, överkropps styrka (stora muskelgrupper i fokus) Torsdag, Gym vila fredag, Kickboxning Lördag, Gym vila söndag

Inga kommentarer: