söndag 8 november 2009

Dags att tänka efter

Den här helgen har bara bestått av hemma mys tillsammans med pojken min och hans vän Jocke. Vi har enbart suttit hemma (förutom promenader till affären) och spelat Tvspel. Riktigt skönt har det vart med en helt avkopplande helg. Veckan som kommer blir i stället något helt annat, mycket plugg och träning kommer det att bli, Mån:spinning, Tis:Styrka(överkropp), Ons:Dans (kondition), Tor:Styrka (hela kroppen, fokus ben) sen Lör:Kickboxning. Jag ser fram imot vart enda pass då jag känner mig i riktigt god form just nu :D

Annat är det med en hel del andra människor jag träffar på och läser om, träning och alkohol ska inte kombineras, det är en prioritering, antingen tränar man eller så dricker man.



Alkohol gör att kroppen inte kan återhämta sig, de nedbrytna muskler kroppen måste bygga upp efter ett pass förhindras av att kroppen måste bearbeta och bryta ner gifterna som kommer i samband med alkoholen. Eftersom alkoholen även inehåller en mängd kalorier bidrar det även till att man lägger på sig fett, det som man vill med träningen ska förhindras. Efter att man druckit alkohol behöver kroppen 2-4 dagar för att återhämta sig, träning under den återhämtningstiden gör att kroppen bara bryts ner.

Läkare Pekka Kanerva menar att prestationsförmågan är nedsatt under flera dygn efter att man har druckit, och att det kan vara farligt att träna, även efter att ha konsumerat relativt små mängder alkohol.
(Källa: Muscles.se och Systembolaget.se)

Inga kommentarer: