onsdag 2 februari 2011

Kyckling


Blev sugen på kyckling förra veckan och lagade till 1 kg att äta främst till middag. Tänkte föra vidare mitt tips/recept på kalorisnål kyckling som inte smakar torrt och tråkigt.

ca 3-4 Nathalie portioner

- 1 rödlök
- valfritt antal vitlöksklyftor, jag hade 4a....
- 2 kycklingfiléer, ca 500 gr
- 1 pkt krossade tomater
- 1 paprika
- örter, typ basilika, oregano, timjan
- 1 grönsaksbuljong tärning alt. kycklingbuljong

Stek på hackad rödlök i stekpanna och ha sedan i kycklingen du skurit i valfritt stora bitar (jag gör väldigt små bitar) och stek tills kycklingen är genomstekt. När kycklingen är genomstekt ha i krossade tomater, pressa i vitlöken och ha i buljongen. Tillsätt sedan örterna, om man vill kan man även ha i lite chili och/eller salladskrydda i den mängd man själv vill ha, smaka av! Jag vill ha tuggmotstånd i min paprika så den har jag i sist och sedan får det sjuda/små koka på väldigt låg värme tills jag tycker det är lagom mycket vätska kvar, dvs så mycket vätska som man själv vill ha är kvar. Det som bidrar med kalorier till maträtten är kycklingen och buljongen, det andra är väldigt kalorifattigt.

Inga kommentarer: