onsdag 21 mars 2012

1 av 100

Idag är det första dagen av hundra på 100 Dagars utmaningen/tävlingen. Mina förebilder, mina mått och vikt har jag fixat och jag har en plan för dessa 100 dagar - Må bra. Träna bra och äta bra. Inget ångest monster med morgonpromenader, ytterligare konditionsträning och styrketräning/crossfit träning. Jag har bevisat för mig själv nu i snart 7 veckor att några promenader, löpning 1-3 ggr/vecka och 2-3 styrke/crossfit pass/ vecka räcker för att gå ner i vikt i en bra takt, ca 0,5 kg per vecka. Under dessa nästan 7 veckor som har gått har jag hittills gått ner ca 5 kg. Jag har inte behövt ha en massa ångest och gått morgonpromenader varje dag. Vill man gå morgonpromenader för att vakna till så ska man självklart göra det, men för vikten så kan man gå ner i vikt ändå.

Viktigste målet under dessa 100 dagar är inte de som jag tidigare publicerat, dvs att gå ner i vikt, kunna springa fortare, orka mer. Utan det är att hitta en vardag med bra kost, lagom träning och att må riktigt bra. Jag kan träna riktigt mycket, äta riktigt lite, gå ner mycket i vikt men jag har inte mått så bra som jag gör nu under den perioden. Jag äter allt, jag tänker inte sluta med kolhydrater, jag behöver dem, jag tänker inte sluta med mitt lördagsgodis, det gör inte att jag går upp i vikt.

Att må bra och ha en god balans mellan kost och träning är viktigare än antalet tränade timmar per dag och minskningen av antalet kalorier.

Inga kommentarer: