söndag 11 september 2011

Den hårda sanningen

Körde ett urkasst ryggpass igår morse tillsammans med Tim på friskis och svettis nya anläggning i stan.

Först och främst var jag besviken på hur de schåsat upp att det skulle bli så mycket större och bara nya maskiner. Maskinerna och all annan utrustning var ny, riktigt skönt och bra men. Större var det ja men de hade inte ökat andelen utrustning med antalet kvadratmeter, inte ett dugg faktiskt vad jag kunde se eller känna av. Fortfarande lika många stänger (för bänk, marklyft, knäböj m.m.) smithmaskiner, cabelcrosses osv, dvs inte mer utrustning än vad de hade tidigare. Förr var det problem med att man ständigt fick köa och vänta. Ibland mellan set och speciellt övningar kunde man bli riktigt kall för att allt annat var upptaget att det fick lov att bli en massa dötid i form av att stå och vänta. Problemet är nu med den nya större anläggningen inte löst, man måste fortfarande stå och vänta, och då också bli kall men med den nya större anläggningen så har de gett folk större plats till att just köa och vänta.


Betygsmässigt skulle den nya friskis och svettis anläggningen väderkvarn i Uppsala få 1 av 5 och då får de bara den 1an pga att utrustningen faktiskt är ny och att det är ljust och högt i tak.......


Till mitt urkassa pass hör till att jag fick bita i den bittra sanningen om att vila hela sommaren gjort mig riktigt riktigt svag och att jag felprioriterat de senaste veckorna. I stora stabilitetsmuskler som ländrygg och coren så är jag pinsamt svag och måste börja prioritera. Jag har haft för stort fokus på axlar vilket gjort att det är det ända som är någorlunda utvecklat. Jag är även pinsamt stel och orörlig i kroppen så fokus framöver kommer bli på att stretcha och göra mig smidigare i kroppen.

Träningen framöver kommer bestå av funktionell träning med mycket fokus på stabilitet och smidighet. Crossfit kommer vara inspirationen och löpning samt annan konditionsträning kommer komma först styrkan sen. Kommer nu några veckor köra 2 helkroppspass i veckan och sedan några små konditionspass med extra övningar för core och ländrygg. Stretch måste måste måste! jag bli mycket bättre på, flera gånger om dagen!

Inga kommentarer: