tisdag 16 februari 2010

Förklarande

I söndags satt jag efter träningen som fick bli testlöpning utomhus med hund och sen ett härligt styrkepass på gymet och gjorde kost- och träningsscheman istället för att plugga. Nu ska vi se hur det går några veckor framöver. Fokuset i kosten ligger på ett högt protein intag med ett mindre fokus på fett och kolhydrater. Dessa finns dock med i kosten eftersom de är livsnödvändiga men inte i den stora mängd som vi lata västvärlds människor annars lätt får i oss. Ökad mängd protein motiveras med den träning jag lägger ner per vecka och de mål jag vill uppnå. Jag ska göra ett förtydligande i min träning jag lägger ner i veckorna så det inte ser så skräckinjagande ut.

Måndag: Kickboxning 90 minuter (steg 2)
Tisdag: Kickboxning 90 minuter (steg 1)
Onsdag: ca 30 minuter löpning, 45 minuter styrka (hela kroppen), Afrodans 60 minuter
Torsdag: Power walk 60 minuter ("vilo dag")
Fredag: ca 30 minuter löpning, 45 minuter styrka (ej ben), Dans 60 minuter
Lördag: VILA
Söndag: ca 30 minuter löpning, 45 minuter styrka (ej ben)

Nu har jag privilegiet att komma ut lite mer och röra på kroppen under dagarna, som student sitter man annars väldigt stilla, hajen måste rastas och då blir det några uppfriskande promenader. Bara 1-2 av dem promenaderna per dag är i sådant "fart" att jag svettas och kan kalla dem Power walks.


Visst analyserar jag huruvida jag tränar för mycket vs. för lite eller kanske helt lagom. Om mina nuvarande scheman varken gör mig starkare eller uthålligare tänker jag gå till en kost och tränings rådgivare.
Här är 2 bloggar som jag brukar läsa för inspiration och hjälp (2 av mååånga): http://www.fitnessguru.se/ som är en kille från stockholm som jobbar som personligtränare och tävlar i body building samt http://www.linakuijl.blogspot.com/ som har haft "fitnessguru" som PT och nått otroliga resultat och funnit passionen för träning och sunt liv.

Inga kommentarer: